Det första spelet 

1997 – året efter julkalendern på SVT med samma namn – släpptes spelet Mysteriet på Greveholm som snabbt blev ett populärt spel. Det här var en tid då CD-ROM-spel var något ganska nytt, i synnerhet för att utvecklas i Sverige och för SVTs del så var det deras första spelproduktion i samband med ett program som visats på TV. På så sätt blev Greveholm-spelet ett startskott för SVTs interaktiva produktioner och satte igång ett helt nytt sätt att se på underhållning för barn.
Persondatorer blev alltmer vanliga, internet hade just startat upp och börjat komma igång och något nytt och spännande var på väg att ske.

Spelet spelades av många unga under det dryga decenium så det fortfarande gick att (om än med vissa besvär på senare år) att starta upp och få igång. Det finns flertalet videos på YouTube där man kämpar sig genom spelet (eller kämpar med att få igång det) men till slut har de flesta fått ge upp och ett kulturav tycks ha gått förlorat. Eller är det verkligen så?

Julen 2024 har vi som ambition att väcka detta första spelet till liv på nytt. Vi arbetar på att återskapa spelet (grafik och funktion) så som det en gång var. Vi gör om spelet på nytt och anpassa det till dagens datorer och apparater, något vi arbetet på från och till över åren. Vi siktar in oss på 2024 och håller tummarna för att detta är året spelet väcks till liv på nuytt och hoppas på att ni som hittat in här är lika taggade som oss på att se det här bli verklighet (till slut).

Mysteriet på Greveholm

(ingen undertitel – första spelet)

Genre

Äventyr, pusselspel, familjespel

Release år

1997

Ansvarig utgivare

Young Genius Software AB

Produktion

Vioma digital media AB

Plattform

MacOS och Windows

Om spelet

1997 – året efter julkalendern på SVT med samma namn – släpptes spelet Mysteriet på Greveholm som snabbt blev ett populärt spel.

Läs vidare

Det här var en tid då CD-ROM-spel var något ganska nytt, i synnerhet för att utvecklas i Sverige och för SVTs del så var det deras första spelproduktion i samband med ett program som visats på TV. På så sätt blev Greveholm-spelet ett startskott för SVTs interaktiva produktioner och satte igång ett helt nytt sätt att se på underhållning för barn.
Persondatorer blev alltmer vanliga, internet hade just startat upp och börjat komma igång och något nytt och spännande var på väg att ske.

Spelet spelades av många unga under det dryga decenium så det fortfarande gick att (om än med vissa besvär på senare år) att starta upp och få igång. Det finns flertalet videos på YouTube där man kämpar sig genom spelet (eller kämpar med att få igång det) men till slut har de flesta fått ge upp och ett kulturav tycks ha gått förlorat. Eller är det verkligen så?

Julen 2024 har vi som ambition att väcka detta första spelet till liv på nytt. Vi arbetar på att återskapa spelet (grafik och funktion) så som det en gång var. Vi gör om spelet på nytt och anpassa det till dagens datorer och apparater, något vi arbetet på från och till över åren. Vi siktar in oss på 2024 och håller tummarna för att detta är året spelet väcks till liv på nuytt och hoppas på att ni som hittat in här är lika taggade som oss på att se det här bli verklighet (till slut).

Spelets handling och upplägg

Mysteriet på Greveholm var ett peka-och-klicka-spel där man var tvungen att lösa olika problem, småspel och pussel. Som spelare vandrar man runt på slottet och letar ledtrådar, låser upp dörrar och måste lista ut hur man kan komma vidare i spelet.

Målet och handlingen (som baserades på Julkalenderns handling) var att befria Prinsessan Dioda som blivit fängslad av Greve von Dy 200 år tidigare. Utöver att lösa pussel och mini-spel för att komma vidare är man tvungen att bygga ihop roboten Sprak som är den enda som kan flyga raketen som Sprak och Dioda hade kommit till jorden med. För att befria Prinsessan och hjälpa till med att starta Raketen är man tvungen besegra Greven (som nu är ett skelett) så Prinsessan kan befrias och så att hon och Sprak äntligen kan åka hem.

Läs vidare

Som spelare vandrar man runt på slottet och letar ledtrådar, låser upp dörrar och måste lista ut hur man kan komma vidare i spelet.

Målet och handlingen (som baserades på Julkalenderns handling) var att befria Prinsessan Dioda som blivit fängslad av Greve von Dy 200 år tidigare. Utöver att lösa pussel och mini-spel för att komma vidare är man tvungen att bygga ihop roboten Sprak som är den enda som kan flyga raketen som Sprak och Dioda hade kommit till jorden med. För att befria Prinsessan och hjälpa till med att starta Raketen är man tvungen besegra Greven (som nu är ett skelett) så Prinsessan kan befrias och så att hon och Sprak äntligen kan åka hem.

Greveholm Kuriosa

Visste du att ...

Peter Nyrell, skaparen av Sprak och andra karaktärer i Mysteriet på Greveholm och som också gjorde all grafik i de första spelen samt specialeffekterna till TV-serien också tecknade Greveholms papperskalender. Utöver det har han även illustrerat flera andra papperskalendrar till SVT’s olika julkalendrar genom åren.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad!

Håll dig uppdaterad kring Greveholm och allt som händer på slottet – från spel till böcker till musikaler.

Greveholms Historia - Läs mer

Mysteriet på Greveholm 2: Resan till Planutus

Mysteriet på Greveholm 2: Resan till Planutus

Det andra spelet – Resan till Planutus – släpptes i början av 1999 var ett mer avancerat spel jämfört med det första. Man spelade med 3 olika karaktärer, Lillan, Ivar och Sprak som var tvungna att samarbeta för att lösa spelet.

Mysteriet på Greveholm 3: Den gamla legenden

Mysteriet på Greveholm 3: Den gamla legenden

Den gamla legenden var det 3:e och sista spelet i Greveholm-serien som utvecklades i slutet av 90-talet fram till och med år 2000 och släpptes julen det året. Spelet påminde mer om första spelet och var ett klurigt äventyr i vilket Prinsessan Dioda hade huvudrollen.

Mysteriet på Greveholm – Boken

Mysteriet på Greveholm – Boken

Boken Mysteriet på Greveholm skriven av Jesper Harrie och utgiven på Bonniers Carlsen är det senaste bidraget i Greveholm-sagan.

Vi använder oss av kakor. Genom att fortsätta använda vår hemsida accepterar du vårt användande av kakor.  läs mer i vår integritetspolicy