Det andra spelet

Mysteriet på Greveholm 2 var på flera sätt ett mer avancerat spel än det första (och även det 3:e spelet), både i sitt tekniska genomförande såväl som spelmekanik och storlek.
Man spelade med tre karaktärer (Ivar, Lillan och Sprak) genom att välja vilken av karaktärerna man för tillfället styrde. Man gick omkring och löste problem och spelade småspel både runt Greveholm slott såväl som på planeten Planutus där man skulle rädda prinsessan. Man kunde hugga ner träd och var tvungen att se till att äta för att hålla energinivåerna på karaktärerna höga så de inte behövde sova eller vila. Man reste i rymdraketen, byggde ihop en bil man kunde köra runt med, åkte i ubåt, kunde teleportera sig och mycket mer. Spelet byggde på att man skulle samarbeta mellan de olika karaktärena och utnyttha vad de var bra på för att kunna lösa alla gåtor i spelet.

Tyvärr var ambitionerna för det här spelet mycket högre än den budget som avsats för produktionen så det blev en utmaning att slutföra. Många buggar hann aldrig lösas och spelet blev svårspelat då vi inte hann få med allt som var tänkt skulle vara med. Vi var för få människor som arbetade på projektet, kvalitetskrav på grafik och funktion var orimligt höga samtidigt som produktionstiden var alldeles för kort. Även om vi i slutändan lyckades genomföra spelet, med en hel del eftergifter, så blev det inte helt och hållet så bra som vi hade önskat och tänkt oss. Resan till Planutus släpptes, något försenat, i början på 1999 och mottogs med blandade reaktioner. Spelet fick allt från höga till låga betyg i media. Olyckligt nog ledde den pressade produktionen till att Vioma (företaget som stod bakom produktionen) i slutändan lades ner då moralen och orken hade tagit slut. Spelet nådde inte heller de framgångar som det försa spelet åtnjöt och som det kanske egentligen förtjänade.

Mysteriet på Greveholm 2

Resan till Planutus

Genre

Äventyr, pusselspel, familjespel

Release år

1999

Ansvarig utgivare

Young Genius Software AB

Produktion

Vioma digital media AB

Plattform

MacOS och Windows

Om spelet

Mysteriet på Greveholm 2 var på flera sätt ett mer avancerat spel än det första (och även det 3:e spelet), både i sitt tekniska genomförande såväl som spelmekanik och storlek.

Läs vidare

Man spelade med tre karaktärer (Ivar, Lillan och Sprak) genom att välja vilken av karaktärerna man för tillfället styrde. Man gick omkring och löste problem och spelade småspel både runt Greveholm slott såväl som på planeten Planutus där man skulle rädda prinsessan. Man kunde hugga ner träd och var tvungen att se till att äta för att hålla energinivåerna på karaktärerna höga så de inte behövde sova eller vila. Man reste i rymdraketen, byggde ihop en bil man kunde köra runt med, åkte i ubåt, kunde teleportera sig och mycket mer. Spelet byggde på att man skulle samarbeta mellan de olika karaktärena och utnyttha vad de var bra på för att kunna lösa alla gåtor i spelet.

Tyvärr var ambitionerna för det här spelet mycket högre än den budget som avsats för produktionen så det blev en utmaning att slutföra. Många buggar hann aldrig lösas och spelet blev svårspelat då vi inte hann få med allt som var tänkt skulle vara med. Vi var för få människor som arbetade på projektet, kvalitetskrav på grafik och funktion var orimligt höga samtidigt som produktionstiden var alldeles för kort. Även om vi i slutändan lyckades genomföra spelet, med en hel del eftergifter, så blev det inte helt och hållet så bra som vi hade önskat och tänkt oss. Resan till Planutus släpptes, något försenat, i början på 1999 och mottogs med blandade reaktioner. Spelet fick allt från höga till låga betyg i media. Olyckligt nog ledde den pressade produktionen till att Vioma (företaget som stod bakom produktionen) i slutändan lades ner då moralen och orken hade tagit slut. Spelet nådde inte heller de framgångar som det försa spelet åtnjöt och som det kanske egentligen förtjänade.

Spelets handling och upplägg

Det andra Greveholm-spelet var ett top-down isometriskt spel med inslag av plattforms- och first-person-småspel för att driva handlingen framåt. Man styrde 3 karaktärer – Sprak, Ivar och Lillan – och behövde använda alla dessa tre för att kunna lösa olika problem och uppgifter i spelet.
Ivar och Lillan är tvungna att hitta mat och sova för att hålla energin uppe och Sprak behöver batterier för att inte laddas ur. Man kombinerade saker man hittat för att bygga ihop nya objekt och få power-ups vilka hjälpte en i uppdraget. Det fanns flertalet sådana objekt utspridda över hela spelet och de var egentligen inte nödvändiga för att klara av spelet, men underlättade uppgiften. Exempelvis fanns det ett par gymnastikskor som, om man hittade båda skorna i paret, gav en möjligheten att röra sig framåt i superfart, för att nämna en av dessa power-ups.

Handlingen och målet i spelet är att ta sig till Prinsessan Diodas hemplanet, som är hotad av en ondskefull manet-arme och dess onda manetkung och rädda hennes hemvärld från detta hot.
Sprak har lyckats fly till jorden i Raketen från första Greveholm, men kraschlandat då han blivit kraftigt försvagad i sin flykt från Planutus. Lillan och Ivar måste hjälpa honom bygga ihop raketen och sedan flyga genom universum tillsammans med Sprak till hans hemplanet för att rädda Diodas kungarike. Ett fullspäckat äventyr där man bygger ihop olika fantastiska maskiner och fordon för att ta sig fram, simma under vatten, åka i en ubåt och flera andra olika spelliknande situationer. I slutändan måste man slåss mot manetkungens arme och besegra honom för att rädda Prinsessan och hennes folk.

Läs vidare

Ivar och Lillan är tvungna att hitta mat och sova för att hålla energin uppe och Sprak behöver batterier för att inte laddas ur. Man kombinerade saker man hittat för att bygga ihop nya objekt och få power-ups vilka hjälpte en i uppdraget. Det fanns flertalet sådana objekt utspridda över hela spelet och de var egentligen inte nödvändiga för att klara av spelet, men underlättade uppgiften. Exempelvis fanns det ett par gymnastikskor som, om man hittade båda skorna i paret, gav en möjligheten att röra sig framåt i superfart, för att nämna en av dessa power-ups.

Handlingen och målet i spelet är att ta sig till Prinsessan Diodas hemplanet, som är hotad av en ondskefull manet-arme och dess onda manetkung och rädda hennes hemvärld från detta hot.
Sprak har lyckats fly till jorden i Raketen från första Greveholm, men kraschlandat då han blivit kraftigt försvagad i sin flykt från Planutus. Lillan och Ivar måste hjälpa honom bygga ihop raketen och sedan flyga genom universum tillsammans med Sprak till hans hemplanet för att rädda Diodas kungarike. Ett fullspäckat äventyr där man bygger ihop olika fantastiska maskiner och fordon för att ta sig fram, simma under vatten, åka i en ubåt och flera andra olika spelliknande situationer. I slutändan måste man slåss mot manetkungens arme och besegra honom för att rädda Prinsessan och hennes folk.

Greveholm Kuriosa

Visste du att ...

Greveholm 2 hade en inbyggd chat och vänfunktion (man kunde lägga till andra spelare som vänner) och man kunde sedan byta objekt man hittat i spelet med sina vänner – men att denna funktion stängdes av strax innan spelet publicerades då det rådde otydlighet kring vem som skulle vara ansvarig att administrera och moderera detta – Förlaget eller SVT. I slutändan togs funktionen bort för att ingen ville investera i kostnaden det skulle innebära samt ta på sig ansvaret för en sådan funktion i ett spel för barn.
Detta var innan Facebook och andra sociala medier fanns.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad!

Håll dig uppdaterad kring Greveholm och allt som händer på slottet – från spel till böcker till musikaler.

Greveholms Historia - Läs mer

Mysteriet på Greveholm  – Första Spelet

Mysteriet på Greveholm – Första Spelet

Det första Greveholm-spelet – som släpptes 1997 – blev snabbt ett populärt spel. Det gavs ut på CD-ROM och var tillgängligt för persondatorer (Mac och Windows).

Mysteriet på Greveholm 3: Den gamla legenden

Mysteriet på Greveholm 3: Den gamla legenden

Den gamla legenden var det 3:e och sista spelet i Greveholm-serien som utvecklades i slutet av 90-talet fram till och med år 2000 och släpptes julen det året. Spelet påminde mer om första spelet och var ett klurigt äventyr i vilket Prinsessan Dioda hade huvudrollen.

Mysteriet på Greveholm – Boken

Mysteriet på Greveholm – Boken

Boken Mysteriet på Greveholm skriven av Jesper Harrie och utgiven på Bonniers Carlsen är det senaste bidraget i Greveholm-sagan.

Vi använder oss av kakor. Genom att fortsätta använda vår hemsida accepterar du vårt användande av kakor.  läs mer i vår integritetspolicy