Det tredje spelet
Den gamla legenden var det tredje och sista spelet i Greveholm-serien den vändan. Spelet släpptes julen 2000 och denna uppföljare utvecklades av Framfab Digital Media. Förlaget var än en gång Young Genius och i den här installation av Mysteriet hoppar vi tillbaka till 1800-talet. Greven är fortfarande vid liv och Prinsessan har ännu inte blivit inlåst. Jean är närvarande som von Dys betjänt och man spelar det här spelet som Prinsessan Dioda själv för att hjälpa Jean som hamnat i onåd hos Greven och blivit inlåst i hans källare. Allt efter manus av Dan Zethraeus.
Även om innehåll och de kluriga gåtorna i 3:an fick beröm möttes spelet tyvärr av ett ljummet intresse. Det här blev slutstationen och det sista spelet i Greveholm-serien som startat 1997 och nu var över år 2000. Framfab som utvecklade detta spelet i serien hade en ambitös lite kärngrupp som skapade många spel på väldigt kort tid runt millennieskiftet. Det producerades 5 spel under året 2000 men med den annalkande IT-kraschen, som slog ner likt en hammare samma år, såg Framfabs aktier rasa katastrofalt. När IT-bubblan sprack stängdes Digital Media-avdelningen ner. Framfab överlevde kraschen men satsningen på spelutveckling var ett minne blott.
Mysteriet på Greveholm 3
Den gamla legenden
Genre
Äventyr, pusselspel, familjespel
Release år
2000
Ansvarig utgivare
Young Genius Software AB
Produktion
Framfab Digital Media
Plattform
MacOS och Windows
Om spelet
Den gamla legenden var det tredje och sista spelet i Greveholm-serien den vändan. Spelet släpptes julen 2000 och utvecklades av Framfab Digittal Media. Förlaget var än en gång Youg Genuius och i denna installation av Mysteriet hoppar vi tillbaka till 1800-talet.
Läs vidare
Greven är fortfarande vid liv och Prinsessan har ännu inte blivit inlåst. Jean är närvarande som von Dys betjänt och man spelar det här spelet som Prinsessan Dioda själv för att hjälpa Jean som hamnat i onåd hos Greven och blivit inlåst i hans källare. Allt efter manus av Dan Zethraeus.
Tyvärr möttes spelet av ett ljummet intresse. Det här blev slutstationen för Greveholm-spelen även om innehåll och de kluriga gåtorna i 3:an fick beröm. I övrigt höll inte spelet riktigt standarden och var möjligen ett resultat av Framfabs ambition att med en liten kärngrupp skapa många spel på väldigt kort tid. Det producerades 5 spel under denna tid men den annalkande IT-kraschen som hände år 2000 såg Framfabs aktier rasa katastrofalt. När IT-bubblan sprack stängdes Digital Media-avdelningen ner. Framfab överlevde kraschen men satsningen på spelutveckling var ett minne blott.
Spelets handling och upplägg
Det trejde Greveholm-spelet går tillbaka till det första Greveholm-spelets peka-och-klicka-format, blandat med animerade scener och att man ibland styr Prinsessan Dioda i vissa av spelets scener och mini-spel.
Prinsessan och Sprak bor tillsammans med Greve von Dy på slottet och handlingen utspelar sig i början på 1800-talet. Jean, som även sågs som spöke i Greveholm-kalendern och det första spelet, är Grevens betjänt och ännu i livet. Men han har fallit i onåd och von Dy har låst in honom i källaren efter att han otillåtet använt sig av några av Grevens notpapper. På baksidan av dessa notblad hade Jean målat porträtt som sedan skickats ut till olika platser i landet. Greven var obönhörlig och det enda sättet att befria Jean är att Prinsessan Dioda åker land och rike runt för att samla ihop Grevens notpapper och blidka hans ilska. På vägen stöter hon (och då spelaren) på diverse uppgifter och problem som måste lösas för att hon ska få ihop notpapperna och klara av uppgiften (lösa spelet).
Läs vidare
Prinsessan och Sprak bor tillsammans med Greve von Dy på slottet och handlingen utspelar sig i början på 1800-talet. Jean, som även sågs som spöke i Greveholm-kalendern och det första spelet, är Grevens betjänt och ännu i livet. Men han har fallit i onåd och von Dy har låst in honom i källaren efter att han otillåtet använt sig av några av Grevens notpapper. På baksidan av dessa notblad hade Jean målat porträtt som sedan skickats ut till olika platser i landet. Greven var obönhörlig och det enda sättet att befria Jean är att Prinsessan Dioda åker land och rike runt för att samla ihop Grevens notpapper och blidka hans ilska. På vägen stöter hon (och då spelaren) på diverse uppgifter och problem som måste lösas för att hon ska få ihop notpapperna och klara av uppgiften (lösa spelet).
Greveholm Kuriosa
Visste du att ...
Teamet bakom Greveholmspelen även arbetat på och skapat flera andra julkalenderspel såsom Ronny & Julia, Julens Hjältar, Kaspar i Nudådalen och Håkan Bråkan.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad!
Håll dig uppdaterad kring Greveholm och allt som händer på slottet – från spel till böcker till musikaler.
Greveholms Historia - Läs mer
Mysteriet på Greveholm – Första Julkalendern
Julkalendern Mysteriet på Greveholm visades på SVT julen 1996 och kom att bli en av Sveriges mest älskade kalendrar.
Mysteriet på Greveholm – Första Spelet
Det första Greveholm-spelet – som släpptes 1997 – blev snabbt ett populärt spel. Det gavs ut på CD-ROM och var tillgängligt för persondatorer (Mac och Windows).
Mysteriet på Greveholm 2: Resan till Planutus
Det andra spelet – Resan till Planutus – släpptes i början av 1999 var ett mer avancerat spel jämfört med det första. Man spelade med 3 olika karaktärer, Lillan, Ivar och Sprak som var tvungna att samarbeta för att lösa spelet.
Mysteriet på Greveholm – Brädspelet
Brädspelet Mysteriet på Greveholm släpptes 1999 på Alga och var ett sällskapsspel från 7 år och uppåt för 2-4 spelare.
Mysteriet på Greveholm – Andra Julkalendern
Mysteriet på Greveholm: Grevens återkoms visades på SVT julen 2012 och var en uppföljare till den första Greveholm-kalendern.
Mysteriet på Greveholm – Boken
Boken Mysteriet på Greveholm skriven av Jesper Harrie och utgiven på Bonniers Carlsen är det senaste bidraget i Greveholm-sagan.